Vážení zákazníci, vzhledem k trvající situaci se šířením koronaviru a s ohledem na aktuální usnesení vlády ČR jsme nuceni na dočasnou dobu upravit rozsah poskytovaných služeb. STÁLE JSME ZDE PRO VÁS NA NAŠEM E-SHOPU, VEŠKERÉ DALŠÍ SLUŽBY POSKYTUJEME DISTANČNĚ PO PŘEDCHOZÍ TELEFONICKÉ DOMLUVĚ!!!

SROVNÁNÍ SOUROZENCŮ | Corsiva 475 New Age a 520 Classic

Testované čluny pocházejí z polské loděnice Corsiva Yachting, která se věnuje výhradně výrobě laminátových člunů. Byla založena v roce 2001, tedy relativně nedávno. Kromě dvanácti modelů Corsiva má ve svém portfoliu i řady lodí Coaster a Coastliner. Vzhledem k tomu, že se v Polsku vyrábí většina evropské produkce laminátových lodí, je zřejmé, že to Poláci umějí velmi dobře.

Využili jsme pozvání firmy WAVY Boats a porovnali jsme dva podobné modely Corsiva 475 New Age a 520 Classic. Oba je možné snadno přepravovat na přívěsu za autem, oba se výborně hodí na naše vody, obstojí však i při pobřežní plavbě na moři. Při vzniku člunů Corsiva byly vzorem klasické lodě používané hlavně na holandských vodních cestách. Tento dojem navozuje i tvar trupu. 

Přestože se jedná o laminátové lodě, je v trupu naznačen tvar dříve používané klinkerové obšívky. Cílem není snaha vyrobit za každou cenu nejrychlejší nebo nejkrásnější loď. Cílem je vyrábět bezpečné robustní lodě do každého počasí s vysokým bokem, pohodlným a velkorysým vnitřním prostorem, s co nejmenšími nároky na údržbu a s dobrými jízdními vlastnostmi při výtlačné i skluzové plavbě. Pro zákazníky je připravena poměrně široká nabídka příplatkové výbavy, vybírat je možné i barvu trupu, což v této kategorii lodí není zrovna obvyklé.

Corsiva New Age 475

Jde o nejmenší loď z celé modelové řady Corsiva, nicméně disponuje všemi charakteristickými prvky. Řízení je umístěno zcela vzadu, pro kapitána je k dispozici čalouněná lavice s vysokým opěradlem. Další sezení je prakticky po celém obvodu lodě, a to včetně čalouněných opěr pro záda. Kokpit je pohodlně průchozí a všude jsou důmyslně řešené úložné prostory. Doprostřed kokpitu je možné umístit stůl.

Testovaná loď byla osazena motorem o výkonu 30 koní, což je maximum pro tento model. Dalším příplatkovým a charakteristickým prvkem na testované lodi byla soustava střech bimini a cabrio, které se skládají ze tří dílů. Je možné používat jen přední díl cabrio, jenž se dá při pěkném počasí sklopit. Na cabrio navazuje bimini umístěné v zadní části a nakonec boční díly, které celý kokpit uzavřou. Sezení v kokpitu lze proměnit v pohodlné opalovací lehátko či lůžko pro přespání, pokud má majitel sportovního ducha. V přední části úložného prostoru je pamatováno na místo pro chemickou toaletu a zcela na přídi je kotevní rolna a prostor na kotevní lano, kotvu a fendry. Výrazným prvkem je okrasné lano po celém obvodu trupu. Kromě estetické role může převzít i funkci odrazové lišty. Z další nadstandardní výbavy nesmíme zapomenout na modře zbarvený trup, dřevěný volant a sdružený přístroj Lowrance s GPS a hloubkoměrem. Do standardní výbavy patří rozvod 12 V, bilge pumpa, vazáky a koupací žebřík.

Corsiva 520 Classic

Tato loď má odlišný tvar trupu, je také delší a širší, přestože je určena pro stejně velkou, tedy pětičlennou posádku. Uspořádání interiéru je prakticky identické s tím rozdílem, že je všude více místa a cestování i denní vyjížďky přinesou větší komfort. Tak jako u menšího modelu je možné upravit interiér na ležení či instalovat šikovně ukrytý stůl, který se vejde do úložných prostor stejně jako čalounění a výztuhy pro „lůžkovou“ úpravu. Testovaná loď byla vybavena příplatkovou umělou imitací teaku z odolného materiálu HPL, dřevěným volantem, sadou perseniků cabrio a bimini a čalouněním Silver Tex diamant. Do standardní výbavy patří rozvod 12 V, bilge pumpa i navigační osvětlení se světly zapuštěnými do boku trupu. Solidně působí i čtyři robustní vazáky a koupací žebřík na zádi.

Na vodě

Testované lodě jsme spouštěli na vodu v novém sportovním přístavu v Hluboké nad Vltavou, který byl v listopadu již prakticky prázdný. Pro náš test se ale zdál naprosto ideální. Pohodlný a široký sjezd do vody a dostatek místa pro manipulaci s oběma čluny včetně možnosti kotvení nás potěšil. Už aby byla hotová celá vodní cesta z Prahy do Českých Budějovic! 

Corsiva New Age 475

Jako první vyplouváme s menší z obou lodí. Hned po opuštění přístavu je zřejmé, že použitý motor s výkonem 30 koní je zbytečně velký, pokud majitel neplánuje jezdit často s plně obsazenou lodí. Během testu byla na palubě vždy jen dvoučlenná posádka. Vzhledem k poloze řízení zcela vzadu je ve dvou lidech s tímto motorem téměř nemožné vyvážit loď tak, aby se při rozjezdu nezvedla příď do výšky. Dostatečný výkon motoru však zajišťuje rychlý přechod do jízdy ve skluzu a nestabilní jízda „po zádi“ tím pádem trvá jen pár vteřin. Jakmile se loď narovná, je plavba překvapivě rychlá. I přes natažené cabrio je dobře vidět do všech směrů. 475 New Age je díky tvaru trupu citlivější na příčnou stabilitu a snadno se naklání jak do zatáček, tak při pohybu posádky po lodi. Jízda přes vlny nedělá člunu nejmenší potíže a díky vysokému boku se ani stříkající voda nedostane dovnitř.

Corsiva 520 Classic

I když je rozdíl v šířce jen 28 cm, je hned při nastupování do lodě jasné, že se jedná o výrazně větší a stabilnější člun. Náklon je totiž téměř neznatelný, a plně se tak projevuje i rozdíl v hmotnosti, který činí 140 kg. Testovali jsme rovněž jízdu s motorem o výkonu 30 koní. Reakce na plyn je pozvolnější a přesně taková, jakou jsme od tohoto typu lodě očekávali. Příď se tentokrát nezvedá a loď plynule přechází do skluzu. Není sice jisté, zda loď přejde s tímto motorem do skluzu i při plném obsazení, nicméně tato motorizace odpovídá charakteru lodě a během našeho testu nám zcela vyhovovala. 

Oba modely při testu prokázaly, že se velmi dobře hodí na naše vody a při uvážlivé volbě přinesou svým majitelům mnoho krásných zážitků na vodě. Důležitou devizou je sada perseniků, které jednoznačně prodlužují sezonu a navíc chrání interiér i během uskladnění či přepravy. Obě lodě je možné jednoduše převážet za libovolným osobním autem, manipulaci zvládne po krátkém zaškolení opravdu každý. Obě lodě pojedou a bezpečně i s motorem o výkonu 10 koní, což umožňuje plavbu na nově otevřených českých vodách. Obě poskytují díky vysokému boku pocit bezpečnosti a snadno se na vodě ovládají. 

A kterou vybrat? Samozřejmě na vodě bude téměř vždy lepší větší z obou testovaných lodí. Je potřeba ale zvážit kromě ceny i prostorové možnosti při skladování, reálný počet osob na palubě a způsob či místo užívání. Menší se totiž s šířkou 192 cm ještě vejde prakticky do každé garáže. Navíc s malým motorem pojede díky nižší hmotnosti lépe. Rozměr 220 cm na šířku u většího modelu již může být při zimování problém stejně jako délka přes 5 metrů.

Zdroj: https://www.yacht.cz/clanky/lode/detail-lode/srovnani-sourozencu/